Як вчити порядковій лічбі дошкільників старшого віку

Знання порядкової лічби і розуміння того, чим від­різняються порядкові числа від кількісних, має велике значення насамперед для засвоєння відношень між су­міжними числами натурального ряду.
Як зазначалося раніш, діти починають вживати у сво­їй мові порядкові числівники поряд з кількісними дуже рано, вже в кінці другого року життя. Проте діти трьох, чотирьох і навіть п’яти років часто використовують їх неправильно, замінюючи кількісними числівниками.
Вже у середньому дошкільному віці за програмою «Українське дошкілля» вчимо називати числа за порядком, розуміти запитання «Який за рахунком?», «Котрий?». А у старшій групі дитячого садка за цією ж програмою ми продовжуємо навчати порядковій лічбі (називати числа за порядком), але ще й додатково ознайомлюємо з елементами народної математики (навчання порядковій лічбі методом лічби на пальцях).  
Перед вихователем цієї групи поставлено завдання: навчити дітей порядкової лічби у межах десяти; правильно відповідати на запитання «скільки?», «який?», «котрий?». Саме в процесі навчання у дітей формуються уявлення про те, що числівник, який було названо під час лічби останнім, дає відповідь на запитання «скільки?». Часто треба знати не про всі предмети групи, а про місце одного предмета в ряду інших. У таких випадках запитання ставлять так: на якому місці цей предмет? або який він по порядку? У подібних ситуаціях не перелічують усіх предметів, а лічать тільки до того предмета, про який хотіли дізнатися. При цьому використовуються порядкові числа.
У доступній для дітей формі треба з’ясувати їм, що результат кількісної лічби не залежить від порядку, в якому лічать предмети. При цьому важливо лише не пропустити або не полічити двічі той самий предмет. І навпаки, для порядкових чисел напрям лічби має велике значення.
У кількісній і порядковій лічбі вправляються спочатку за допомогою предметів, а потім без них. Можна використати елементи народної математики (навчання порядковій лічбі методом лічби на пальцях).
Ознайомлення дітей з порядковим значенням числа відбувається зіставленням його з кількісним значенням. Дітей підводять до розуміння того, що коли треба дізнатися  скільки предметів усього, їх лічать так: один, два, три, чотири. Внаслідок такої лічби діти можуть відповісти на запитання «скільки?» Проте, коли треба визначити черговість, місце предмета серед інших, лічать так: перший, другий, третій, четвертий. Це і буде відповіддю на запитання «котрий?» або «який по порядку?».
Порядкові числа люди використовують для позначення маршрутів міського транспорту, номерів будинків, місць у кінотеатрі, автобусі тощо.
Педагогічна практика свідчить, що діти часто плутають запитання «який?» і «котрий?». Необхідно пояснити їм, що перше запитання потребує виділення якісних ознак предметів (кольору, величини, призначення), друге — визначення місця серед інших. Чергування запитань скільки? котрий? який? дає змогу розкрити їхнє значення. Розглянемо це на прикладі одного із занять.
Мета заняття: розкрити значення порядкових числівників і сформувати навички порядкової лічби в межах 7. Показати, що для визначення порядкового місця предмета серед інших істотне значення має напрям лічби.
Приклад. На столі у вихователя є 7 однакових коробок. В одній з них захована кулька. «Сергійко, голосно полічи коробки» — говорить вихователь дитині. «Що зробив Сергійко? Про що ми дізналися? Правильно, Сергійко полічив коробки і тепер знаємо, скільки їх. Коли треба дізнатися, скільки предметів усього, їх лічать так, як це зробив Сергійко: один, два, три, і т. д. Завдяки цьому дістали відповідь на запитання «скільки?». Всього 7 коробок. Усі коробки однакові, проте в одній з них заховано кульку, її легко знайти, якщо знати, на якому місці коробка з кулькою. Коли треба визначити місце предмета серед інших, також лічать, проте числа називають інакше. Послухайте і подивіться, як лічать, коли хочуть дізнатися, на якому місці предмет, котрий він по порядку».
Педагог лічить зліва направо: перша, друга, третя... Котра по порядку остання коробка? Дітям пропонується ще раз усім разом (хором) полічити коробки по порядку.
«Я вам відкрию секрет: кулька знаходиться в п’ятій коробці зліва. Піди, Галинко, знайди п’яту коробку зліва». Дівчинка знаходить п’яту коробку і показує кульку. Педагог стежить за тим, щоб дитина вживала в своїй мові порядкові числівники.
«Діти, в якому напрямі Галинка лічила коробки? — продовжує вихователь. — А чи знайшла б вона кульку, якщо б лічила справа наліво? Миколко, перевір, якщо лічити справа наліво, то котра по порядку коробка з кулькою?» З’ясовують, що кулька у третій коробці справа. — «Валя, покажи п’яту коробку справа. Бачите, діти, як змінюється місце предмета серед інших залежно від того, в якому напрямку їх лічать. Тому, називаючи місце предмета, завжди вказують напрям лічби: п’ята зліва, друга справа і т. ін».
«Тепер визначимо, на якому місці знаходиться предмет, якщо лічити зліва направо. Заплющіть очі, я покладу кульку в іншу коробку. Тепер розплющіть очі. Де кулька? Вона у шостій коробці зліва. Мишко, знайди шосту коробку».
Педагог ще 2—3 рази змінює місце, де ховає кульку. Діти, користуючись порядковою лічбою, її знаходять.
Робота з роздавальним матеріалом. На столах у дітей підноси з кружечками (квадратами). Кружечки з одного боку забарвлені в синій колір, а з другого — у червоний. Вихователь пропонує дітям покласти 7 кружечків у ряд синім боком догори, знайти четвертий кружечок (другий, шостий) зліва і повернути його червоним боком догори.
«На якому місці у вас червоні кружечки? Скільки їх? Котрі по порядку сині кружечки?» При цьому педагог щоразу просить дітей голосно полічити кружечки, стежить за тим, щоб діти правильно називали порядкові числівники.
На наступних заняттях у дітей закріплюють навички порядкової лічби, збільшуючи кількість предметів, які треба полічити, до 10. Для цього широко використовують різноманітний дидактичний матеріал, дидактичні ігри типу: «Назви наступне число», «Скільки нас лишилось?», «Полічи далі від будь-якого числа» та ін.
Вихователь повинен звертати увагу на те, що деякі діти, визначаючи місце предмета, замінюють порядкові числівники кількісними. Педагог стежить, як діти лічать і вказує на помилки. Особливо ефективні так звані комбіновані вправи, де порядкова лічба поєднується із зіставленням двох і більше сукупностей предметів, групуванням геометричних фігур, упорядкуванням предметів за величиною.
Як наочний матеріал спочатку використовують одно-рідні предмети, що відрізняються кольором, величиною, а пізніш — сукупності предметів різного виду, наприклад, силуети тварин, моделі геометричних фігур тощо.
Деякий час (2—3 заняття) порядкова лічба є основним завданням заняття. Після того як діти порядкову лічбу в основному засвоять, на закріплення її можна відводити певну частину заняття (початок або кінець його). Згідно з принципом повторності й міцності засвоєння знань це завдання повторюється протягом усього навчального року  в старшій При цьому слід пам’ятати, що для повторення тієї самої теми інтервали між заняттями поступово можуть ставати тривалішими.

Джерела : Програма розвитку дитини « Українське дошкілля»

К. Й. Щербакова. Методика навчання математики дітей дошкільного віку

Результат пошуку зображень за запитом "ріпка"

Немає коментарів:

Дописати коментар

Про траєкторію руху та розвитку професійної компетентності педагога

  Чи потрібно кожному з нас самовдосконалюватись та розвиватися професійно?  Ми часто чуємо поняття: професійний розвиток, траєкторія профес...