З перших кроків
навчання важливо показати
дитині відношення між поняттями
«один» і «багато»,
виробляти в неї
навички відтворювати ці відношення
в мові. Вихователь
ставить на стіл
одну мотрійку і три-чотири
кубики, пропонуємалюкові сказати,
яких предметів тут багато, а який — один.
У
процесі виконання різноманітних
вправ треба навчити
дітей розуміти запитання: «Скільки?» (Скільки
стало? Скільки залишилося?
Яких іграшок менше,
більше?). Коли вони навчаться розрізняти та порівнювати один
і багато предметів у спеціально заданих умовах, можна використовувати природні
групи предметів: посуд у буфеті, книги на полиці, іграшки в куточку. Прибираючи іграшки,
вихователь пропонує дітям
поставити в ряд
собачку, котика, мишку
і звертається до них
із запитанням: «Скільки
їх?» — «Багато».
На вантажній машині
підвозить кубики і порівнює
їх за кількістю
з іграшками: «Давайте
роздамо кубики всім
іграшкам по одному: собачці —
один кубик, котику — один, мишці — один. Усім по одному». Потім збирають
кубики на
машину. Збирають по
одному кубику, і
множина росте на
очах у дітей.
Вони переконуються, що на машині знову багато кубиків, а у іграшок —
жодного.
На прогулянці
також можна звернути
увагу дітей на
те, що берізок
багато, а верба
— одна; лавок багато,
а пісочниця одна.
Вихователь пропонує одному
з дітей привнести
одну гілочку (шишку, листочок,,
камінчик), ще одну і ще
одну. Об'єднує їх і ставить
запитання: «Скільки стало?» —
«Багато». Можна з дітьми
пограти в гру
«Вгадай, скільки». Які-небудь
дрібні предмети (наприклад, ґудзики) вихователь
затискає в руці
і пропонує одному
з малюків угадати,
скільки там сховано. Щоб відповісти, користується
словами «один» і «багато»,
«жодного». Наприклад, заховано один ґудзик, а
дитина говорить, що там багато.
Дорослий розпрямляє долоню,
показує ґудзик і запитує: «Скільки?», спонукаючи дитину до
відповіді: «Один».
Готуючись міняти
воду в акваріумі,
можна, спочатку Спостерігаючи
з дітьми за
рибками, запитати їх: «Скільки
рибок плаває в
акваріумі?» — «Багато».—
«А тепер нам
треба відсадити рибок у тазок». Пропонує дітям спочатку відсадити одну рибку. «Скільки рибок ти спіймав?»— «Одну». — «А
скільки рибок я спіймала?» — «Теж одну». — «А тепер одну рибку спіймає Льоша, одну—
Іринка. Скільки всього стало рибок у тазку?» — «Багато».
Під час прогулянки можна запитати в
дітей: «Скільки квітів росте на клумбі?» — «Багато». — «А скільки метеликів
сидить на квітці?» — «Один».
Накриваючи на стіл, вихователь одному з
малюків доручає розставити посуд: всім по одному блюдечку, по
одній чашці й
по одній ложці.
Далі запитує: «Скільки
було в тебе
посуду?» — «Багато». —
«А всього на
столі скільки посуду?»
— «Багато». Як правило,
ці доручення діти виконують з
великим бажанням і
інтересом, краще запам'ятовують те,
що набули в
активній діяльності, на конкретних прикладах.
У результаті
систематичної роботи діти
засвоюють початкові кількісні
уявлення, вчаться складати множини
з окремих предметів,
швидко знаходять навколо
себе «один» і «багато»
предметів, встановлюють рівність
і нерівність між
двома множинами накладанням
і прикладанням, відображаючи свої
дії в мові.
Немає коментарів:
Дописати коментар