Компоненти сюжетно-рольової гри


Сюжетно-рольова гра має такі структурні компоненти: атрибути, ролі, ігрові дії, ігрові діалоги , зміст гри(сюжет).
Атрибути. Під час гри діти використовують різні предмети: іграшки, зменшені копії реальних предметів, якими користуються дорослі (ложечки, лопатки, совочки тощо), предмети-замінники (кубик від конструктора замість телефона, частина пірамідки – чашка…).
Роль - спосіб поведінки людей у різноманітних ситуаціях, які відповідають прийнятим у суспільстві нормам ( лікар добрий, він допомагає  людям; мама ніжна і лагідна, вихователька в дитячому садку строга, але добра, директор магазину строгий та вимогливий ). Дитина діє не так, як їй захочеться, а так, як потрібно відповідно до ЇЇ ролі та ігрової ситуації.
            Ігрові дії – це дії дітей під час гри ( лікувати, купувати, помішувати кашу у каструлі, виймати гроші з гаманця).
            Ігрові діалоги – спілкування між двома або більше гравцями.
Головним компонентом сюжетно-рольової гри є сюжет (зміст), без нього немає самої сюжетно-рольової гри. Сюжет гри - це та сфера дійсності, яка відтворюється дітьми, це короткий зміст гри, це певна історія. Сюжет являє собою відображення дитиною певних дій, подій, взаємин з життя і діяльності оточуючих. При цьому його ігрові дії (крутити кермо автомашини, готувати обід, вчити малювати учнів і т.д.) - один з основних засобів реалізації сюжету.
Сюжети ігор можуть бути дуже-дуже різноманітні, але доступні віку дітей. У молодшому віці сюжети простіші, у старшому – складніші. Умовно сюжети поділяють поділяють на побутові (гри в сім'ю, дитячий садок); виробничі, що відображають професійну працю людей (гри в лікарню, магазин і т. д.); громадські (гри в святкування День міста, якусь подію у місті – відкриття магазина .).
Протягом історії людства сюжетно-рольові ігри змінюються, оскільки залежать від епохи, особливостей економіки, культурних, географічних, природних умов. У минулому столітті грали в космонавтів, моряків, а зараз доречно грати в ательє мод, банк тощо. В історії людства є і «вічні» сюжетно-рольові ігри: в сім'ю, школу, лікарню, магазин. Природно, ці ігри дітей різних часів відрізняються своїм змістом, сюжетом . Зміна сюжету диктується вимогами часу ( колись сім'я збиралася на парад, а зараз сім'я здійснює похід в кафе чи боулінг).
Зміст сюжетно-рольової гри втілюється дитиною за допомогою ролі, яку він на себе бере. Роль - засіб реалізації сюжету і головний компонент сюжетно-рольової гри.
            У дітей ясельного віку тільки рольова гра: вони беруть на себе роль (покупець-продавець, лікар-пацієнт) і виконує цю роль за допомогою атрибутів. Тобто є атрибути, ігрові дії, ролі, ігрові діалоги,  але немає сюжету. Починаючи з молодшого віку повинен з'являтися сюжет. Спочатку він простий, а у старшій групі більш розгорнутий. Майже у кожній сюжетно-рольовій грі у середньому та старшому віці може бути до сюжету додана « С'імя».  Умовно це можна позначити формулою « Дитячий садок» + « С'імя», «Магазин» + « С'імя», «Поліклініка» + « С'імя». А можна в залежності від сюжету ускладнити «С'імя» +«Поліклініка» + «Аптека» тоді і ролей більше для дітей буде.
Вершиною сюжетно-рольової гри є «ВЕЛИКА СРГ» де є декілька сюжетних ліній , які переплітаються.
            Для гри потрібне створення уявної ситуації, без якої неможливі її сюжет і зміст. Щоб скерувати сюжетно-рольову гру вихователь спочатку сам придумує сюжет (короткий зміст) та пропонує його дітям і керує його розвитком (підігрує дітям, бере на себе певну роль):
-          в місті подія – відкриття нового магазину;
-          сім'ї потрібно зварити обід. Для цього треба закупитись продуктами в магазині;
-          в сім'ї іде підготовка до Дня народження (прибирання в квартирі, приготування святкових страв, придбання подарунків для іменинника);
-          в місті подія – відкриття нового магазину;
-          в зоопарк везуть нового мешканця – білого ведмедя.
Але якщо діти добре вміють грати роль, то згодом можуть самі придумувати і розвивати сюжет.  
Запам'ятайте: НЕМА СЮЖЕТУ – НЕМА СЮЖЕТНО-РОЛЬОВОЇ ГРИ!!!
Пов’язане зображення

Немає коментарів:

Дописати коментар

Про траєкторію руху та розвитку професійної компетентності педагога

  Чи потрібно кожному з нас самовдосконалюватись та розвиватися професійно?  Ми часто чуємо поняття: професійний розвиток, траєкторія профес...