На третьому
році життя дитина
починає поступово оволодівати
словесною системою відліку. Безпосереднє пересування до об'єкта для
встановлення контакту з ним змінюється спочатку поворотом тулуба, а потім — вказівним
рухом. Далі на зміну широкому
вказівному жесту приходять
менш помітні рухи
руки; вказівний жест
змінюється легким рухом голови і, нарешті, тільки поглядом, зверненим у
бік предмета.
Для дитини третього року життя
особливе значення мають завдання, пов'язані з розширенням активного словника,
що включає «просторову»
термінологію. Так, дорослий
навчає малюка визначати відстані
(далеко, близько) і
вживати відповідні терміни.
Для цього слід
використовувати механічні іграшки-забавки: жаба,
мавпа, заєць, ведмедик.
Вихователь може організувати різні
ігри: «Дивіться, діти,
пінгвін іде. Він
чорний, а груди
в нього білі.
Який гарний пінгвін. Хочете
краще його роздивитися?
Тоді покличте пінгвіна,
щоб ближче до вас підійшов. Скажіть йому: «Підійди ближче». Дивіться — іде, Зупинився. Протягни руку, Оленко,
дістань його.
Із стільця не
підіймайся. А чому
ти його не дістанеш? Так,
він далеко від тебе. Поклич ще раз, щоб ближче підійшов.
Скажи: «Ближче, іди, ближче».
Знову йде пінгвін. Іде до тебе. Зовсім
близько підійшов. Погладь його. А тепер я хочу, щоб він до Льоні підійшов.
Підійди, пінгвінчику, до Льоні.
Іде пінгвін. Від
тебе йде до
Льоні. Ось як близько
підійшов. І знову повернувся, іде до мене. Усе далі, далі йде від вас. Зовсім пішов».
У таких
іграх дитина дізнається,
як визначати пройдену
відстань. Поєднання рухів
та слів сприяє засвоєнню малюком
просторових категорій. Для розвитку в дітей навичок орієнтуватися в просторі
можна рекомендувати такі ігри та вправи. «Обладнаємо ляльці кімнату» або «У
ляльки новосілля». Дорослий пропонує дітям розмістити меблі всередині кімнати,
по кутках, збоку і т. д. Біля столу —
стільці, на столі
— посуд. У
грі «Лялька робить
зарядку» вихователь подає команди, а дитина разом з лялькою
робить зарядку.
Ігри з
будівельним матеріалом дають
змогу закріпити в
дітей знання про
напрям і відносне розміщення предметів у просторі.
Немає коментарів:
Дописати коментар