У дітей четвертого року життя формуються
певні знання про форму предметів і геометричні фігури як еталони форми. Діти
вчаться розрізняти кулю і куб, коло і квадрат, користуючись прийомом обстеження
цих фігур дотиково-руховим і зоровим способами. Крім того, на заняттях з
конструювання діти ознайомлюються з деякими елементами будівельного матеріалу:
кубиками, цеглинками, пластинами, призмами, брусками.
Діти розглядають і порівнюють кулю і
куб, знаходять спільне та відмінне у цих предметах (фігурах). Звертаючись із
запитанням до дітей, вихователь привертає їхню увагу до особливостей фігур: «Що
це? Якого кольору кулі? Яка з двох куль більша? Яка з них менша?»
За завданням вихователя одна дитина бере
в руки маленьку кулю, а інша — велику. Діти
передають кулі по колу: маленьку наздоганяє велика куля. Потім напрям руху змінюється. У процесі таких ігор діти
уточнюють особливості кулі — вона кругла, у неї немає кутів, її можна котити.
Діти порівнюють кулі різного кольору і величини. Тим самим вихователь підводить
їх до узагальнення, що форма не залежить від кольору і величини предмета.
Аналогічно уточнюються і узагальнюються
знання дітей про куб. Діти беруть в руки куб, пробують прокотити його. Він не
котиться. У куба є кути і грані, він стійко стоїть на столі, підлозі. Із кубів
можна будувати будиночки .стовпчики, ставлячи один куб на другий.
Найважливішим
моментом при ознайомленні дітей з формою є організація зорового та
дотиково-рухового і сприйняття форми, використання різноманітних практичних
дій, які виявляють їх властивості. Обстеження дітьми форми предмета включає
такі дії: показ (демонстрація) геометричної фігури і називання її; обстеження
геометричної фігури за допомогою конкретних практичних (що обводяться по
контуру) дій; порівнювання фігур, різних . за кольором та розміром; порівнювання
геометричних фігур з предметами, близькими за формою; закріплення властивостей геометричної фігури в малюванні,
ліпленні, аплікації.
В організації роботи з ознайомлення
дітей з формою предмета значне місце займає показ (демонстрація) самої фігури,
а також показ способів її обстеження. Вихователь учить дітей при обстеженні
предмета тримати його в лівій руці, вказівним пальцем правої руки обводити )
його по контуру. Для того щоб діти краще виділяли особливості геометричних
фігур, моделі слід порівнювати попарно: кулю і куб, коло і квадрат; куб і
квадрат. Фігури обов’язково треба брати різні за розміром та кольором, а надалі
— відмінні за основною ознакою .
Мета таких занять: вчити дітей порівнювати
круг і квадрат між собою, знаходити в навколишній обстановці предмети, схожі за
формою на круг і квадрат.
ПРИКЛАД:
— Діти, до нас у гості прийшли лялька і
ведмедик. Вони принесли кожному з вас різні фігури. Ці фігури лежать у вас на
столах. Назвіть їх. (Діти називають фігури). Ведмедику цікаво знати, чи всі
діти впізнають квадрат? Візьміть у праву руку квадрат і підніміть. Молодці! А тепер лялька хоче подивитися, чи
всі діти знають круг. Візьміть у ліву руку круг і покажіть його. Молодці!
А тепер покладіть круг на квадрат. Ось
так. Чи повністю закрився квадрат? Ні, залишилися кути. Правильно! А чи є у круга
кути?» «У круга немає кутів»,— кажуть діти (повторити кілька разів). «У
квадрата є кути і сторони. Круг круглий, його можна котити, але можна і покласти.
Ось так. А тепер давайте подаруємо ляльці іграшки, схожі на круг, а ведмедикові
— на квадрат». Діти відбирають предмети, іграшки, схожі на ці геометричні
фігури.
Для розвитку в дітей навичок обстеження
форми предметів і нагромадження відповідних уявлень організовуються різні
дидактичні ігри та вправи. Так, з метою засвоєння назви та уточнення основних
властивостей окремих геометричних фігур, вихователь організовує ігри: «Назви
геометричну фігуру», «Чарівний мішечок», «Доміно фігур» та ін.
У
грі «Чарівний мішечок» вихователь вчить дітей вибирати фігури на дотик за
зразком. На столі заздалегідь розставляють знайомі дітям геометричні фігури, у
мішечку знаходяться такі самі, як і на столі. Спочатку вихователь звертає увагу
на геометричні фігури, розташовані на столі. Діти називають їх. Потім за
вказівкою вихователя дитина знаходить у мішечку таку, яка стоїть на столі, і
показує її. Якщо дитина не може виконати завдання, то вихователь ще раз нагадує
способи обстеження фігури: правою рукою повільно обводити по краю (контуру). Можна
і лівою рукою допомагати. При повторному проведенні гри збільшується кількість
геометричних фігур.
В іграх «Знайди предмет такої самої
форми», «Що лежить у мішечку?», «Геометричне лото» та ін. діти вправляються у
зіставленні форми предметів з геометричними зразками. Такі завдання складніші,
але цілком доступні для дітей. Вони розвивають у них здатність аналізувати навколишню
обстановку, абстрагувати при визначенні форми предметів. Так, дитина,
сприймаючи картину, що висить на стіні перед нею, відволікається від сюжету картини,
а виділяє лише форму рамки (квадрат).
Діти цього віку при проведенні
відповідної цілеспрямованої роботи з ними можуть аналізувати складніші форми.
Так, діти створюють орнамент із кольорових геометричних фігур. При цьому вони
аналізують малюнок, виділяють у ньому окремі геометричні фігури, обстежують їх
за контуром, називають, а потім відтворюють малюнок орнаменту.
У вільний від занять час діти цієї групи
дуже люблять ігри з «Розрізними картинками».
Геометричні фігури круг і квадрат
використовуються на заняттях з математики як роздавальний матеріал.
Джерело
: К. Й. Щербакова. Методика навчання
математики дітей дошкільного віку
Немає коментарів:
Дописати коментар