Програмові
вимоги у старшій групі дитячого садка нам рекомендують вчити визначати дітей
склад чисел у межах першого десятка за допомогою предметних множин. Спочатку знайомимо в межах першої
п'ятірки, а потім
у межах десяти.
Це завдання розглядається
як одне з найважливіших у підготовці дітей до
обчислювальної діяльності.
Як цьому можна практично
навчити дітей? В першу чергу треба мати
демонстраційну дошку та демонстраційний матеріал. У дітей уже сформовані навички
працювати з набірним полотном, адже з за допомогою демонстраційного матеріалу
ми знайомимо також з лічильною діяльністю, з операціями з множинами тощо.
Для ознайомлення з кількісним
складом чисел першого десятка використовуються як роздавальний так і демонстраційний
матеріал, де кожний елемент множини відрізняється від інших елементів цієї
множини формою, кольором, величиною, призначенням. При вивченні кількісного
складу числа першого десятка вихователь підводить дітей до розуміння одиниці як
окремого елемента, окремості.
Вихователь кладе на верхню поличку
набірного полотна зліва 4 квадрати синього кольору і запитує: «Що це? Скільки
квадратів?». Потім справа від синіх квадратів він розташовує 4 квадрати різного
кольору. І знову запитує дітей: «Скільки квадратів у цій групі? Давайте всі
разом полічимо. Якого кольору квадрати? Скільки зелених, червоних, синіх і
коричневих квадратів? Скільки всього квадратів? Правильно, у цій групі 1 квадрат
зелений, 1 — синій, 1 — червоний і 1 — коричневий, а всього 4 квадрати різного
кольору. Чи порівну квадратів в обох групах? Як довести, що їх порівну?». Далі
вихователь викликає одну дитину і пропонує їй розмістити квадрати різного
кольору під синіми, один під одним. На закінчення педагог запитує: «Скільки
треба взяти квадратів, якщо я назву число 4?».
Після цього — робота з роздавальним матеріалом. У
дітей картка з двома смужками, 5 кружечків зеленого кольору і 5 — різного кольору.
Вихователь пропонує на верхню
смужку покласти 3 зелених кружечки, а на нижню — стільки ж кружечків різного
кольору. «Скільки кружечків на верхній смужці? Скільки їх на нижній? Скільки на
ній кружечків кожного кольору?». На це запитання дитина відповідає так: «У
мене на нижній смужці 1 червоний, 1 жовтий, 1 синій кружечок. Всього 3 кружечки
різного кольору». Вихователь запитує: «Чи однакова кількість кружечків на верхній
і нижній смужках? Чому?
Далі протягом року проводяться ще
заняття з іншими числами. Так діти ще більше підходять до розуміння складу
числа.
Також подібну вправу на
знайомство із складом числа можна провести з кольоровими олівцями. Дітям
пропонують взяти — 2 (4) олівці різного кольору. З’ясовують, скільки олівців
кожного кольору вони взяли і скільки всього олівців.
На закінчення зазначають:
«Сьогодні ми утворювали групи з предметів різного кольору і дізналися, скільки
їх треба взяти, щоб дістати всього 2, 3 або 4 предмети».
Наприкінці заняття можна
узагальнити здобуті дітьми знання: як число утворюється, так воно і
називається. Розуміння складу числа — дуже важливий момент у підготовці дітей
до обчислювальної діяльності. У підготовчій групі при навчанні додавання й
віднімання чисел великих одиниць діти користуються сполучним законом додавання
— прийомом прилічування і відлічування по одиниці.
Доречним буде для знайомства із
складом числа використовувати палички Кюїзенера– це набір паличок для лічби,
які ще називають «числа в кольорі», «кольоровими паличками”, “кольоровими числами”,
“кольоровими лінієчками”. У наборі містяться чотиригранні палички 10 різних
кольорів і довжиною від 1 до 10 см. Розробив Кюїзенер палички так, що палички
однієї довжини виконані в одному кольорі і позначають певне число. Чим більша
довжина палички, тим більше числове значення вона виражає.
Джерела : Програма розвитку дитини « Українське дошкілля»
К. Й. Щербакова. Методика навчання математики дітей дошкільного віку
Немає коментарів:
Дописати коментар