Як правильно познайомити дітей із складом числа (старший вік)


Програмові вимоги у старшій групі дитячого садка нам рекомендують вчити визначати дітей склад чисел у межах першого десятка за допомогою предметних множин. Спочатку знайомимо в межах  першої  п'ятірки,  а  потім  у  межах  десяти.  Це  завдання  розглядається  як  одне  з найважливіших у підготовці дітей до обчислювальної діяльності.
Як цьому можна практично навчити дітей?  В першу чергу треба мати демонстраційну дошку та демонстраційний матеріал. У дітей уже сформовані навички працювати з набірним полотном, адже з за допомогою демонстраційного матеріалу ми знайомимо також з лічильною діяльністю, з операціями з множинами тощо.
Для ознайомлення з кількісним складом чисел першо­го десятка використовуються як роздавальний так і демонстра­ційний матеріал, де кожний елемент множини відрізня­ється від інших елементів цієї множини формою, кольо­ром, величиною, призначенням. При вивченні кількісного складу числа першого десятка вихователь підводить дітей до розуміння одиниці як окремого елемента, окремості.
Вихователь кладе на верхню полич­ку набірного полотна зліва 4 квадрати синього кольору і запитує: «Що це? Скільки квадратів?». Потім справа від синіх квадратів він розташовує 4 квадрати різного кольо­ру. І знову запитує дітей: «Скільки квадратів у цій групі? Давайте всі разом полічимо. Якого кольору квадрати? Скільки зелених, червоних, синіх і коричневих квадратів? Скільки всього квадратів? Правильно, у цій групі 1 квад­рат зелений, 1 — синій, 1 — червоний і 1 — коричневий, а всього 4 квадрати різного кольору. Чи порівну квадратів в обох групах? Як довести, що їх порівну?». Далі вихо­ватель викликає одну дитину і пропонує їй розмістити квадрати різного кольору під синіми, один під одним. На закінчення педагог запитує: «Скільки треба взяти квад­ратів, якщо я назву число 4?».
Після цього — робота з роздавальним матеріалом. У дітей картка з двома смужками, 5 кружечків зеленого кольору і 5 — різного кольору.
Вихователь пропонує на верхню смужку покласти 3 зелених кружечки, а на нижню — стільки ж кружечків різного кольору. «Скільки кружечків на верхній смужці? Скільки їх на нижній? Скільки на ній кружечків кожно­го кольору?». На це запитання дитина відповідає так: «У мене на нижній смужці 1 червоний, 1 жовтий, 1 синій кружечок. Всього 3 кружечки різного кольору». Вихова­тель запитує: «Чи однакова кількість кружечків на вер­хній і нижній смужках? Чому?
Далі протягом року проводяться ще заняття з іншими числами. Так діти ще більше підходять до розуміння складу числа.
Також подібну вправу на знайомство із складом числа можна провести з кольоровими олівцями. Дітям пропонують взяти — 2 (4) олівці різного кольору. З’ясовують, скільки олівців кожного кольору вони взяли і скільки всього олівців.
На закінчення зазначають: «Сьогодні ми утворювали групи з предметів різного кольору і дізналися, скіль­ки їх треба взяти, щоб дістати всього 2, 3 або 4 пред­мети».
Наприкінці заняття можна узагальнити здобуті діть­ми знання: як число утворюється, так воно і називається. Розуміння складу числа — дуже важливий момент у під­готовці дітей до обчислювальної діяльності. У підготов­чій групі при навчанні додавання й віднімання чисел великих одиниць діти користуються сполучним законом додавання — прийомом прилічування і відлічування по одиниці.
Доречним буде для знайомства із складом числа використовувати палички Кюїзенера– це набір паличок для лічби, які ще називають «числа в кольорі», «кольоровими паличками”, “кольоровими числами”, “кольоровими лінієчками”. У наборі містяться чотиригранні палички 10 різних кольорів і довжиною від 1 до 10 см. Розробив Кюїзенер палички так, що палички однієї довжини виконані в одному кольорі і позначають певне число. Чим більша довжина палички, тим більше числове значення вона виражає.



Джерела : Програма розвитку дитини « Українське дошкілля»

К. Й. Щербакова. Методика навчання математики дітей дошкільного віку


Немає коментарів:

Дописати коментар

Про траєкторію руху та розвитку професійної компетентності педагога

  Чи потрібно кожному з нас самовдосконалюватись та розвиватися професійно?  Ми часто чуємо поняття: професійний розвиток, траєкторія профес...