Діти шостого року життя повинні
вміти виділяти товщину предмета, порівнювати предмети однакові і різні за
товщиною (товстіший, тонший, однаковий за товщиною); розрізняти предмети за
висотою, довжиною, шириною, товщиною; відображати ці зміни у своїй мові; знати,
що предмети відрізняються масою: важче, легше; вимірювати різними за величиною
мірками відстань (довжину, ширину, висоту) і об’єм.
Знайомимо з товщиною
Поняття «товщина» вживається у
двох значеннях: перше — коли виділяють переріз округлих предметів (товщина
гімнастичної палиці, товщина дерева, олівця) і друге — коли поняття «товщина»
вживається у значенні «висота» (товщина книжки, зошита). Дітей слід ознайомити
з поняттям товщини предмета в обох значеннях. Спочатку дітям показують округлі
предмети і учать порівнювати їх за товщиною. Діти порівнюють за товщиною
олівці, стовбури дерев, гілки та ін. При цьому спираються на зорове і дотиково-рухове
відчуття.
Так, на одному із занять з
аплікації чи математики вихователь розвиває у дітей уявлення про те, що
збільшення одного з розмірів об’єкта при збереженні його об’єму приводить до
зменшення іншого: розкачали стовпчик пластиліну, він став довшим, але тоншим,
ніж був.
Під час роботи з роздавальним
матеріалом дітям роздають пластилін і дощечку-підкладку. Педагог пропонує їм
розділити пластилін на 2 рівні частини і скачати два однакових стовпчики. За
порадою вихователя, прикладаючи стовпчики один до одного за довжиною і
товщиною, діти добиваються того, що вони стають однаковими.
Далі вихователь дає завдання:
взяти один стовпчик і подумати, що треба зробити, щоб він став довшим. Діти
розкочують стовпчик між долонями. «Що сталося із стовпчиком?» — запитує
педагог. Якщо діти не можуть відповісти або відповідають неправильно, то треба
поставити додаткове запитання: «Чи додавали ви пластиліну?» На основі
порівняння цього стовпчика з тим, який діти не змінювали, з’ясовують, що він
став довшим, проте тоншим. «А що треба зробити, щоб стовпчик став товщим?» —
запитує вихователь. Діти здавлюють стовпчик з обох боків, поки він не стане
товщим і коротшим, ніж стовпчик-зразок. Дітям пропонують запитання: «Що тепер
можна сказати про розміри цього стовпчика? Чому він став товщим? Чи змінилась
його довжина?» З’ясовують, що стовпчик став товщим, але коротшим, ніж був.
Після того як у дітей сформується
уявлення про товщину предметів, що мають циліндричну форму, їх слід ознайомити
з товщиною предметів, які мають форму паралелепіпеда: книжка, зошит, коробка
та ін.
На одному із занять дітям
пропонують виділити довжину, ширину і висоту предмета, наприклад, коробки.
Дітям шостого року життя зробити це не важко. Вони показують довжину, ширину і
висоту предмета при різному положенні його у просторі. «У цьому предметі —
вихователь показує книгу, — також можна виділити довжину, ширину і висоту. Хто
хоче показати довжину книжки? А тепер ширину? Хто покаже висоту книжки?» Дітям
часто важко знайти висоту у таких предметах. Вони відповідають, що тут немає
висоти. Вихователь підкреслює, що в цьому предметі також є висота, проте вона
значно менша, ніж ширина і довжина.
При визначенні різних параметрів
величини діти шостого року життя використовують різні прийоми, безпосереднього
й опосередкованого порівняння: накладання, прикладання, вимірювання. Проте
слід пам’ятати, що перш ніж включати вимірювання як прийом визначення
величини, треба навчити дітей вимірювати і лічити кількість вимірів.
Джерела : Програма розвитку дитини « Українське дошкілля»
К. Й. Щербакова. Методика навчання математики дітей дошкільного віку
Немає коментарів:
Дописати коментар