Навчайте звуковому аналізу слів легко та цікаво

 

                Підготовча  робота  до  оволодіння  звуковим  аналізом слова  проводиться  на  четвертому-п’ятому  році  життя.

Діти  середнього дошкільного віку повинні  чути  звуки  на  початку,  в  середині  і  кінці  слова,  проте  виділяють  лише  перший  звук. Устаршій  групі   розпочинається навчання  дітей  по вмінню  проводити  звуковий  аналіз  слів. Діти  повинні  навчитися  встановлювати  послідовність  всіх звуків у словах, давати характеристику звуків  (голосний,  твердий і  м’який  приголосний).  Звуковий  аналіз  є  своєрідною основою ознайомлення  зі  складом,  реченням,  наголосом.

Наочність

 Спочатку  аналізуються  слова,  що  складаються  з  двох голосних  звуків  (ау/,  уа), а  потім — з  трьох,  чотирьох  звуків.  Оволодіння  аналізом  звукової  структури  слів  пов’язано  із  значним  розумовим  напруженням,  потребує  опори  на  наочність,  на  використання  доступних  дітям  ігрових  прийомів  навчання.  Проводити  звуковий  аналіз допомагають  картинки-схеми.  Картинка  допомагає  тримати  в  пам’яті  слово-назву,  а  схема — визначити  кількість  звуків  у  ньому. За  допомогою  указки  дитина  послідовно  промовляє  і  відшукує  потрібний  звук  на  схемі. Коли діти вже навчились робити звуковий аналіз на схемі з картинкою, вихователь  замінює матеріал на схеми без картинок,  залишає  лише  схеми  та  фішки,  а  потім  поступово  змінюються  і  самі схеми,  діти  викладають  фішками  слово  на  столі.

Послідовність

Робота  по  навчанню звукового аналізу слів має таку послідовність:  розглядання-картинки  і  називання  її;  повільне  промовляння  слова-назви  вихователем  з  інтонаційним  виділенням  кожного  звука;  аналогічна  вимова слова  дітьми;  фіксація  уваги  на  тому,  що  слово  складається  зі  звуків;  розглядання  схеми  звукового  аналізу  слова;  позначення  звуків  фішками  (спочатку  вихователь  виконує це на дошці, діти — у  себе на столах). Починаючи  приблизно  з  третього  заняття  можна  пропонувати  дітям  завдання чи вправи  на  співставлення  звукового складу  проаналізованих  слів  (знаходження  однакових  і різних  звуків). Запропонуйте вправи:  «Промов  другий (перший, третій) звук у слові»;  «Пригадай  слово,  що  починаються  з  другого  (третього)  звука  даного  слова».  Важливо  показати  дітям,  що  всі  звуки  в  словах  розташовані  і  промовляються  в  певній  послідовності, якщо  її  змінити,  то зміниться  або  зникне значення  слова (рис — сир).  Діти  повинні  зрозуміти  і  словорозрізнювальну  функцію  звуків  (син — сон,  сніп — сніг).

Дидактичні ігри та вправи

Успіх навчанню грамоти вам забезпечений, якщо ви поряд з навчанням звукового аналізу слів будете використовувати дидактичні ігри і вправи. Ось деякі з них.

«Впіймай звук»

Педагог називає ряд слів. Якщо дитина чує потрібний звук, то плескає у долоні. Слова добираються так, щоб звук був у різних позиціях.

«Де звук?»

Називаються слова. Діти визначають місце заданого звука у слові (початок, середина, кінець).

«Який звук протягую?»

І-і-і-і-і-ра, о-о-о-о-сінь, А-а-а-а-ня. (Всіголосні букви, крім «и»).

 

«Скільки звуків - стільки пальчиків»

Діти закривають очі. Педагог називає звуки, а діти показують їх кількість на пальчиках. [ О] [Б ] – 2 звуки;   [А ] [О] [И ] [І] – 4 звуки.

 

 

«Вередливий звук»

Ігрова ситуація: «Жив собі, був собі звук (наприклад, [к]) у словах, завередував і втік. Потрібно звук впіймати і поставити на місце»

Вихователь:  -іт;  дитина:  кіт;

Вихователь:  -аштан, дитина: -каштан;

Вихователь: -тільчик, дитина -стільчик.

«Червоне-біле»

Діти отримують кружечки-червоні і білі, уважно слухають слова. Якщо у слові є потрібний звук (вказаний вихователем) - піднімають червоний кружечок, якщо немає - білий.

«Відгадай слово» (підійде для під групової роботи)

Демонструються картинки. Діти називають і визначають перший звук і утворюють слово з цих звуків: дерево, індик, мак, автобус - Діма;

сом, екскаваатор, лампа, Оля - село.

 

«Який звук спільний?»

Педагог називає слова, а діти визначають спільний звук.

- зима, зошит,  казан, береза, зозуля [з].

 

«Намисто»

Визначення початкового та кінцевого звука у слові: мама - апельсин - ножиці - Іра - автобус - син ...

«Уважним будь»

Педагог проказує вірш, скоромовку, чистомовку, а діти визначають який звук найчастіше зустрічається.

 

«Скажи як я»

Слова з певним звуком вимовляються пошепки, тихо, голосно, швидко, повільно. Діти повторюють.

Успіхів вам. Нехай у ваших вихованців не буде труднощів із звуковим аналізом слів!









Немає коментарів:

Дописати коментар

Про траєкторію руху та розвитку професійної компетентності педагога

  Чи потрібно кожному з нас самовдосконалюватись та розвиватися професійно?  Ми часто чуємо поняття: професійний розвиток, траєкторія профес...