У своїй роботі
вихователі часто відчувають необхідність систематизувати ті чи інші засоби
взаємодії з своїми вихованцями. Зокрема це стосується дидактичних ігор, які
щоденно використовує педагог у своїй роботі. Частина ігор (настільно-друковані)
придбані у магазині чи виготовлені власноруч самим вихователем
розміщуються на полиці шафи і нагадують
про себе вихователю: «Завтра візьми мене на заняття з природи. Я тобі стану у
пригоді для закріплення вивченого». Але не менш цікавими та важливими у навчально-виховному
процесі є словесні дидактичні ігри. Як вдало використати в освітньому процесі
ту чи іншу дидактичну гру? Як пам’ятати про
існування не тільки настільно-друкованих ігор, а й про словесні ігри та
про ігри з предметами? А для цього у
нагоді вихователю стане КАРТОТЕКА ДИДАКТИЧНИХ ІГОР.
Згідно Примірної інструкції з діловодства у
дошкільних навчальних закладах, затвердженої наказом Міністерства освіти і
науки, молоді та спорту України від 01.10.2012 № 1059 до складу обов’язкової
документації вихователів дошкільних навчальних закладів ввійшла картотека
дидактичних ігор та методичних розробок (конспектів різних видів роботи з
дітьми).
Давайте
детальніше розберемося, що ж таке КАРТОТЕКА і чим вона відрізняється від
КАТАЛОГА
КАРТОТЕКА (від
давньо-грецьких слів «лист» та «місце зберігання») —
упорядковане зібрання даних на паперових картках малого формату. Тобто це
система карток з обліковою, довідковою та іншою інформацією. Також — це
скринька чи шафа для зберігання карток. У скринці (шафі) картки можна систематизувати
як за алфавітом, так і за темою чи періодичністю
КАТАЛОГ – це список, перелік
за яким-небудь напрямком (як правило за алфавітом чи темою).
Як
бачимо, поняття дуже схожі. Проте є суттєва різниця: каталог вказує нам лише про
наявність чого – небудь та місце його зберігання у певному просторі, а картотека містить більш повну та
глибшу інформацію. У картку внесено конкретні
дані про когось або про щось (людину , гру, іграшку, книгу , журнал, газету,
статтю). Представлена інформація в
картці відзначається новизною, актуальністю, конкретністю, способом виконання
тощо. Отож не плутайте картотеку з
каталогом.
Тож
давайте детально поговоримо про картотеку дидактичних ігор
Доцільність створення картотеки ігор:
1. Цілеспрямована підготовка
вихователя до змістовної діяльності з вихованцями протягом «проживання» ними
інтегрованого тематичного блоку.
2. Здійснення індивідуальної
роботи з дітьми із певних розділів;
3. Допомога вихователю при
складанні календарного плану та підготовці до наступного робочого дня з дітьми.
4. Створення системи дидактичних
ігор, які використовуються вихователем під час освітнього процесу на занятті та
у повсякденному житті.
5. Упорядкування дидактичних ігор
за змістом (розвиток мовлення, математика, природа тощо); за активністю дітей
(словесних, настільно-друкованих, з використанням іграшок та предметів); за
наявністю ігрового матеріалу.
6. Визначення «прогалин» у
використанні дидактичних ігор із певних ліній Базового компоненту чи розділу
Програми за якою ви працюєте.
7. Забезпечення системності у
плануванні та здійсненні ігрової діяльності .
Як створити картотеку
Покроковий механізм створення картотеки дидактичних ігор
1. Створити картки з дидактичними
іграми. Для естетичного вигляду картки повинні бути однакового розміру.
2. Визначитись з системою
зберігання карток у картотеці ( за темами, за змістом, за алфавітом чи за
лініями Базового компоненту). Досвід вихователів показав, що найефективніше
створювати за змістом (розвиток мовлення, математика, народознавство тощо).
3. Для зручного користування
картку можна наклеїти на картон чи заламінувати. А ще зручно було б згрупувати
певні ігри за допомогою кольорового картону, наклеївши картки з описом гри на
картон відповідного кольору.
4. Виготовити розділювачі певного
кольору, які чітко розділятимуть одні
ігри від інших.
5. Розмістити картки та розділювачі у відповідну скриньку
(папку).
6. Оформити скриньку (папку) з
картками відповідним підписом «Картотека дидактичних ігор». Вихователі:_______
7. Користуємося щодня та
поповнюємо постійно.
Створюємо картку з дидактичною грою для картотеки
Орієнтовна структура картки :
1. Назва гри.
2. Вікова
група .
3. Мета гри.
4. Обладнання
( якщо цього вимагає гра)
5. Хід гри
Якщо ви володієте оргтехнікою,
можете оздобити картки веселим естетичним фоном чи картинкою
За таким же принципом вихователь може створити й інші картотеки:
-Картотеку спостережень
/прогулянок (картку зручно взяти з собою на прогулянку).
-Картотеку рухливих ігор (картку
зручно взяти з собою на прогулянку та скористатися нею під час розучування
нової гри).
-Картотеку потішок.
-Картотеку експериментів.
- Картотеку сюжетно-рольових ігор.
Створення картотеки вимагає часу,
проте потім ви його зекономите, швидко готуючись до наступного робочого дня. Успіхів у створенні картотеки.
В публікації використані зображення
з сайтів:
Немає коментарів:
Дописати коментар