РОБОТА  В  КУТОЧКУ  КНИГИ

За А. БОГУШ

У  кожному  дитячому  садку  повинен  бути  свій  книжковий  фонд.  До  книжкового дитячого  фонду  повинні  входити:  книжки-картинки,  книжки-ширми,  книжки-скриньки,  книжки-іграшки,  книжки-забави;  дитяча  книжка  з ілюстраціями;  журнали  «Малятко»,  «Пізнайко»,  набір листівок-ілюстрацій  до  оповідань,  казок,  репродукції  та серії ілюстрацій до казок.
Книжковий  фонд  вихователя  повинен  охоплювати, крім  дитячих  книг,  зібрання  творів  дитячих  письменників  (Н.  Забіли,  Г.  Бойка,  Т.  Коломієць,  М.  Стельмаха, М.  Сингаївського  та  ін.);  хрестоматійні  збірки,  які  випускаються  для  кожної  вікової  групи  відповідно  до  вимог  програми,  тематичні  збірки  дитячих  творів,  набори портретів  дитячих  письменників та  ілюстрацій до художніх творів.
Частина  (більша)  книг  зберігається  в  педагогічному кабінеті  садка,  інша, частина  передається  у  вікові  групи вихователям і дітям. Книги, якими користується лише вихователь,  зберігаються  у  закритих  шафах  чи  шухлядах. Книги для розглядання дітьми повинні знаходитись у спеціально відведеному постійному місці групової кімнати — куточку  книги.  Отже,  куточок  книги — це,  по перше,  місце,  де  зберігаються  книги,  до  яких  дитина  в  будь-який  час  може  підійти  і  взяти  для  самостійного  розглядання ту  книжку,  яка  її  зацікавила.  По друге — це  зручне  постійне  місце розглядання  книг, журналів, ілюстрацій.  По третє — це  місце організованої  роботи  вихователя  з дітьми.  Крім  того,  тут  ремонтують  книжки,  підклеюють  окремі  сторінки,  замінюють старі  обкладинки,  виготовляють  альбоми,  влаштовують  тематичні  виставки.  Це  також  місце для  сюжетно-рольової  гри  «Бібліотека». 
Куточок  книги  влаштовують  у  кожній  віковій  групі дитячого садка з  метою виховання у дітей інтересу, дбайливого  ставлення  до  книги  та  закріплення  навичок  користування  нею.  Розглядаючи  книги,  діти  дізнаються, що  таке  обкладинка,  початок  і  кінець  книги,  як  требам гортати  сторінки.  Виховна  робота  в  куточку  книги  готує дітей до шкільного навчання. 
Куточок  книги  влаштовують  в  затишному,  добре освітленому  місці  групової  кімнати. Книги  розміщують на  вітрині,  поличках  або  в  невеликій  шафі,  розглядають книжки  на  спеціальному  столику.  На  стіні  поруч  з  поличкою або над нею  можна повісити репродукцію відомої картини  або ілюстрацію  до  літературного  твору.  В  куточку  книги  можна  повісити  портрет  письменника,  з  творами  якого  діти  вже  обізнані.  Вихователь  виставляє  в куточку  добре  ілюстровані  казки  чи  оповідання,  дитячі журнали,  альбоми  з  ілюстраціями,  набір  предметних  і сюжетних  картинок,  зібраних  у  папці  або  наклеєних  в альбомі.    
У  молодшій  групі  виставляється  три-чотири  примірники  добре  ілюстрованих  книжок  (щоб  розглядати  їх могли  зразу  кілька  дітей).  На  полиці  можуть  бути  дві -  три  назви  знайомих  дітям  книжок,  книжки-ширмочки чи  набір  предметних  картинок  (іграшки,  меблі,  одяг,  посуд,  свійські  тварини).  У  цій  групі  вихователька  сама  стежить  за  порядком  у  куточку  книги.  В  присутності  дітей  вона  розставляє  книжки  на  поличках,  ремонтує  їх, показує  дітям,  як  гортати  сторінки,  розглядає  з  ними  ) ілюстрації,  запитує,  хто  або  що намальовано,  стежить,  щоб діти брали книжки чистими руками. 
У  середній  групі  вихователька  виставляє  на  полиці три-чотири  знайомі  книжки  (по  два  примірники),  альбом з  ілюстраціями до них, набори  предметних картинок. І заохочує  дітей  підтримувати  порядок  у  куточку,  привчає їх  берегти  книжки,  разом  з  дітьми  виготовляє  альбом  з картинками.
У  старшій  групі  в  куточку  книги  виставляється  чотири-п’ять  книжок.  Крім знайомих  можна  виставити  ілюстровані  книжки,  які  вихователька  планує  прочитати дітям  на  найближчому  занятті.  Вихователька  дає  дітям доручення  перевірити  порядок  у  куточку  книги  (перед прогулянкою  або  в  кінці  дня),  знайти  потрібну  книгу тощо.  Діти  разом  з  вихователькою  виготовляють  альбоми  з  ілюстраціями  на  різні теми  («Наші  мами»,  «Квіти», «Тварини» тощо).
У  куточку  книги  старшої  групи  треба  мати  невеличку книжкову  шафу  для  зберігання  книжок.  Дітям  цієї  гру­пи  дають  для  розглядання  як знайомі,  так  і  нові  ілюстровані книжки. У  шафу  складають  дитячі  журнали  «Пізнайко»,  «Малятко», тематичні альбоми з ілюстраціями.
У  старшій  групі  вводиться  чергування  дітей  у  куточку  книги.  Чергові,  за  бажанням  дітей,  видають  книжки із  шафи,  ремонтують  їх,  стежать  за  порядком.  Це  сприяє вихованню  у  дітей  відповідальності  задоручену  справу, виробляє  звичку  берегти  і  шанувати  книгу.  Бажано  провести  екскурсію  до  бібліотеки.  Вихователька  звертає увагу  дітей  на  те,  як  акуратно  розміщені  книги  на  полицях,  зауважує,  що  прочитані  книги  читачі  повертають чистими, тому що дбайливо поводяться з ними.
У  старшій  групі  влаштовують  виставки  книжок  на  тему «Наші  улюблені  книжки  і  картинки»,  присвячені  творчості  окремого  письменника  (Н.  Забіли,  П.  Воронька). Діти  протягом  кількох  днів  у  години  ігор  добирають для  виставки  книги,  ілюстрації,  картинки.  Разом  з  вихователькою  розкладають  їх  на  поличках,  столах.  На  виставку  запрошують  працівників  дитячого  садка,  батьків, дітей  інших  груп.  За дорученням  виховательки  діти  розповідають  відвідувачам  (стисло)  зміст виставлених книг.
На  тему  виставки  влаштовують  літературно-музичні ранки,  що  сприяє  розвитку творчих  літературних  здібностей  дітей.  Літературний  ранок  може  бути  присвячений  творчості  Т.  Г. Шевченка,  Лесі  Українки,  І.  Франка,  сучасному  дитячому  письменникові  або  просто  якійсь темі  («Зима»,  «Весна»,  «Усна  народна  творчість»). На  літературному  ранку,  присвяченому  окремому  письменникові,  прикрашають  його  портрет,  діти  читають вірші,  співають  пісні.  Окремі  віршовані  тексти  читають для  дітей  дорослі.  Діти  можуть  інсценувати  літературні твори;  можна  показати  кінофільм  на  відповідну  тему.  Літературні  ранки  влаштовують  два-три рази в другому півріччі.

Діти  старшої  і  підгоїовчої  груп  розглядають  у  куточку  книги  дитячі  журнали  «Пізнайко»,  «Малятко».  Вихователі  читають  дітям  оповідання,  казки,  вірші  з  цих журналів,  загадують  загадки,  розв’язують  з  дітьми  кросворди.  У  години  розваг  можна  показати  дітям  веселі  оповідання  в  малюнках  з  дитячих журналів.  При  повторному  показі  дітй  розповідають  самостійно зміст оповідань.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Про траєкторію руху та розвитку професійної компетентності педагога

  Чи потрібно кожному з нас самовдосконалюватись та розвиватися професійно?  Ми часто чуємо поняття: професійний розвиток, траєкторія профес...